Allekirjoituspöytäkirja

Siirry sisältöön

Aika     16.4.2024

Paikka  Eteläranta 10

Läsnä

Nelli Tyrkkö                Alko Oy
Anu Nurro                  Alko Oy
Kari Pennanen           Alko Oy
Tuomas Aarto            Palvelualojen työnantajat PALTA ry
Minna Ääri                 Palvelualojen työnantajat PALTA ry
Mikko Saarinen         Palvelualojen työnantajat PALTA ry
Jukka Höttönen         Alkon liikeväki ALV ry
Satu Lintonen            Alkon liikeväki ALV ry
Antti Turunen             Alkon liikeväki ALV ry
Sakari Vaetoja           Alkon liikeväki ALV ry
Anu Kähkönen          Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

1. Sopimuskausi

Tämä työehtosopimus tulee voimaan 1.4.2024 ja päättyy 28.2.2025.

Sopimus jatkuu 28.2.2025 jälkeen vuoden kerrallaan, ellei sopimusta irtisanota kirjallisesti viimeistään kahta kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä. Uudesta työehtosopimuksesta neuvoteltaessa ovat aiemman työehtosopimuksen määräykset voimassa niin kauan, kunnes uusi työehtosopimus on tehty tai sopimusneuvottelut muuten ovat päättyneet.

2. Palkankorotukset

Palkkoja korotetaan seuraavasti:

Yleiskorotus

Taulukkokuukausipalkkoja korotetaan 1.6.2024 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta yleiskorotuksella, joka on suuruudeltaan seuraava:

Palkkaluokka E:n palkka päivitetään 1.6.2024 vastaamaan 85 % PL 1 korotetusta palkasta. Palkkaluokalla E tarkoitetaan täsmätyökykyisiä myymäläavustajia.

Palkkaluokassa T palkkoja ei koroteta. Palkkaluokassa T olevilla työntekijöillä tarkoitetaan niitä työntekijöitä, jotka jäivät palkkaluokkien 1–6 ulkopuolelle Alko Oy:ssä 31.8.2015 toteutetun palkkausjärjestelmäuudistuksen yhteydessä.

Tuntipalkkoja korotetaan vastaavasti suhteessa kuukausipalkkaan niin, että uudet tuntipalkat lasketaan korottamalla taulukkojen mukaisia kuukausipalkkoja yllä todetun mukaisesti ja jakamalla uudet kuukausipalkat työehtosopimuksen liitteen mukaisella jakajalla 159.

Palkan lisät ja korvaukset eivät korotu.

Määräaikainen palkanlisä

Palkkaluokissa 5 ja 6 maksetaan erillinen määräaikainen kuukausittainen palkanlisä aikana 1.6.2024-31.12.2024 tavanomaisen palkanmaksun yhteydessä. Palkanlisän suuruus on 58 euroa kuukaudessa täyttä työaikaa tekevillä ja se suhteutetaan osa-aikaisilla työajan mukaan. Palkanlisä ei korota henkilön kuukausi- tai tuntipalkkaa. Lisä poistuu siirryttäessä uuteen palkkausjärjestelmään ja sen mukaisiin palkkataulukoihin.

3. Tekstimuutokset

2 § Työaika, keskimääräisen viikkotyöajan tarkastelu

Muutetaan nykyinen kirjaus:

”Työntekijän toteutunut keskimääräinen viikkotyöaika tarkastellaan vuosittain.
Tarkastelujakso on yksi kalenterivuosi.
Tarkastelussa otetaan huomioon kaikki työntekijän tarkastelujakson aikana tekemä (suunniteltu ja suunnittelematon) työ.
Toteutuneen viikkotyöajan perusteella muodostetaan rekrytointijono, jossa suurempi toteutunut viikkotyöaika muodostaa työntekijälle osaamisvaatimusten täyttyessä etusijan tulevissa rekrytoinneissa erikseen sovitulla alueella.
Tarkemmasta menettelytavasta sovitaan paikallisesti.”

Uusi kirjaus:

”Työntekijän toteutunut keskimääräinen viikkotyöaika tarkastellaan vuosittain.
Tarkastelujakso on yksi kalenterivuosi.
Tarkastelussa otetaan huomioon kaikki työntekijän tarkastelujakson aikana tekemä (suunniteltu ja suunnittelematon) työ. Poissaoloja ei huomioida tarkastelussa.
Toteutuneen viikkotyöajan perusteella muodostetaan rekrytointijono, jossa ylempää työnantajan määrittelemää tuntipositiota suurempi toteutunut viikkotyöaika muodostaa työntekijälle vaativuustason minimiosaamisvaatimusten täyttyessä etusijan tulevissa rekrytoinneissa omalla resursointialueellaan.
Tarkemmasta menettelytavasta sovitaan paikallisesti.”

3 § (entinen 12 §)  Lisätyön tarjoamisvelvollisuus

Siirretään nykyinen 12 § Lisätyön tarjoamisvelvollisuus uudeksi 3 §:ksi, muutetaan numerointi tästä eteenpäin yhdellä suuremmaksi ja muutetaan nykyistä kirjausta:

”Jos työnantaja tarvitsee lisää työntekijöitä osa-aikatyötä tekeville työntekijöilleen sopiviin tehtäviin, työnantaja tarjoaa näitä töitä osaaikatyöntekijöilleen kokonaisina sopimustuntipositioina.
Lisätyön tarjoaminen toteutetaan työnantajan liiketoiminnallisista tarpeista johtuvien rekrytointitilanteiden yhteydessä keskimääräisen viikkotyöajan tarkastelusta 2 §:ssä sovitun menettelyn mukaisesti.
Mikäli sisäisessä rekrytointimenettelyssä ei löydy vaatimukset täyttävää työntekijää, työnantaja voi rekrytoida työntekijän yhtiön ulkopuolelta liiketoiminnan tarpeiden mukaisesti.”

Uusi kirjaus:

”Jos työnantaja tarvitsee lisää työntekijöitä osa-aikatyötä tekeville työntekijöilleen sopiviin tehtäviin, työnantaja tarjoaa näitä töitä osaaikatyöntekijöilleen kokonaisina sopimustuntipositioina.
Lisätyön tarjoaminen toteutetaan työnantajan liiketoiminnallisista tarpeista johtuvien rekrytointitilanteiden yhteydessä keskimääräisen viikkotyöajan tarkastelusta 2 §:ssä sovitun menettelyn mukaisesti.
Mikäli sisäisessä rekrytointimenettelyssä ei löydy vaatimukset täyttävää työntekijää, työnantaja voi rekrytoida työntekijän yhtiön ulkopuolelta liiketoiminnan tarpeiden mukaisesti.
Työsopimuslain 2 luvun 5 §:n mukainen työnantajan velvollisuus tarjota työtä osa-aikaiselle työntekijälle rajoittuu kulloinkin määritetyllä resursointialueella tarjolla olevaan työhön.”

4 § (entinen 3 §) Palkkausjärjestelmä

Muutetaan nykyinen kirjaus:

”Myymälätyöntekijöiden palkkausjärjestelmä on 1.9.2016 alkaen yksinomaan osaamispohjainen.
Työntekijän osaaminen arvioidaan osaamiskeskusteluissa vuosittain, mikäli työntekijän työsuhde on alkanut viimeistään 1.12. arviointia edeltävänä vuonna ja työsuhde on voimassa arviointihetkellä.
Osaaminen arvioidaan valtakunnallisten osaamisportaiden avulla. Osaamisportaiden sisältö tarkistetaan vuosittain ja päivitetään tarvittaessa työntekijöiden edustajan (pääluottamusmies) ja työnantajan edustajien muodostaman arviointiraadin yhteisellä päätöksellä osaamisvaatimusten muuttuessa.
Arviointiraati ratkaisee lopullisesti ja sitovasti myös yksittäisen työntekijän osaamisen arviointiin liittyvät mahdolliset erimielisyydet, mikäli asiasta ei ole päästy yksimielisyyteen myymälä- eikä aluetasolla.
Osaamisarvioinnin perusteella työntekijän osaaminen pisteytetään ja työntekijä sijoitetaan pisteytystä vastaavaan palkkaluokkaan 1-6. Palkkaluokissa 1-4 kerran saavutettu luokitus ei voi laskea työsuhteen aikana. Palkkaluokkiin 5-6 sijoittuminen on luonteeltaan määräaikaista ja voimassa vuoden kerrallaan.
Työntekijän osaamisen mukainen uusi palkkaluokka tulee voimaa arviointia seuraavan kalenterivuoden alusta lukien.
Palkkaluokkiin 5-6 sijoitetaan vuosittain 15 prosenttia arvioiduista työntekijöistä.
Mikäli näihin palkkaluokkiin olisi arviointien perusteella sijoittumassa enemmän tai vähemmän työntekijöitä, voi arviointiraati määrittää osaamisalueiden prioriteetit tai pisterajan, jolla palkkaluokkiin sijoittuvia voidaan rajata siten, että osuus pysyy 15 prosentissa.
Muutos palkkaluokkiin 5-6 sijoitettavien suhteelliseen osuuteen edellyttää Alkon hallituksen henkilöstövaliokunnan hyväksyntää. Työntekijöiden edustajalla on mahdollisuus olla mukana asian käsittelyssä.
Palkkaluokat ja kuhunkin palkkaluokkaan vaadittavat pisteet on määritelty työehtosopimuksen liitteessä 1.
Mikäli työntekijän työsuhde on voimassa arviointihetkellä, mutta osaamista ei kyetä luotettavasti arvioimaan esimerkiksi pitkän poissaolon vuoksi, arviointi siirtyy seuraavan vuoden arviointiprosessiin. Työntekijä sijoitetaan tällöin edellisen arvioinnin mukaiseen palkkaluokkaan.
Mikäli työntekijä on arviointihetkellä poissa, mutta pystytään tästä huolimatta arvioimaan käytössä olevan tiedon pohjalta, voidaan työntekijän osaaminen arvioida poikkeuksellisesti ilman osaamiskeskustelua.
Mikäli työntekijän työsuhde päättyy ja alkaa uudelleen enintään vuoden kuluessa työsuhteen päättymisestä, sijoittuu työntekijä uudelleen aloittaessaan entiseen palkkaluokkaansa, kuitenkin enintään palkkaluokkaan 4.
Mikäli työntekijän työsuhde päättyy ja alkaa uudelleen yli vuoden, mutta enintään 3 vuoden kuluessa työsuhteen päättymisestä, sijoittuu työntekijä uudelleen aloittaessa entiseen palkkaluokkaansa, kuitenkin enintään palkkaluokkaan 3.
Mikäli työntekijän työsuhde päättyy ja alkaa uudelleen yli 3 vuoden jälkeen, sijoittuu työntekijä uudelleen aloittaessaan palkkaluokkaan 1 (”Ei arvioitu”), kunnes työntekijä on arvioitu normaaliprosessin mukaisesti.”

Uusi kirjaus:

”Myymälätyöntekijöiden palkkausjärjestelmä on 1.1.2025 alkaen vaativuuspohjainen. Aiempaa osaamispohjaista palkkausjärjestelmää noudatetaan siirtymähetkeen asti muilta osin, mutta työehtosopimusosapuolet ovat sopineet, että osaamisen arviointeja ei tehdä vuonna 2024.
Vaativuustasojen kuvaukset ja palkkaryhmäkohtaiset vähimmäispalkat ovat työehtosopimuksen liitteessä 1.

Vaativuustasot

Myyjän tehtävässä on neljä eri vaativuustasoa. Työnantaja määrittää myymäläryhmäkohtaisesti, minkä tasoisia tehtäviä kyseisessä myymäläryhmässä on. Määrittelyyn vaikuttaa myymäläryhmän toimintaympäristön vaativuus ja liiketoiminnalliset tarpeet.

Jokaisella vaativuustasolla on määritelty kyseisen vaativuustason minimiosaamisvaatimukset, jotka työntekijän tulee täyttää, voidakseen tulla valituksi kyseiseen tehtävään.

Vaativuustaso tarkistetaan tehtävän rekrytointia avattaessa.

Jotta työntekijä voi tulla valituksi vaativampaan myyjätehtävään, tulee hänen täyttää kyseisen vaativuustason minimiosaamisvaatimukset. Vaativuustasoa määriteltäessä arvioidaan työtehtävää, ei työntekijää. Myyjätehtävän vaativuustaso ei muutu työntekijän osaamisen kasvun myötä.

Jos työntekijä vaihtaa toiseen myyjätehtävään, määräytyy tehtävän vaativuustaso uuden tehtävän mukaan.

Palkkaryhmät

Työntekijän palkkaryhmä määritetään tehtävään valitessa perustuen henkilön taitoihin, kokemukseen, koulutukseen ja osaamiseen.

Palkkaryhmä voi nousta vaativuustason sisällä työnantajan Merit-tarkastelun perusteella. Merit-tarkastelulla tarkoitetaan peruspalkkojen tarkastelua, jossa arvioidaan henkilöiden peruspalkkoja suhteessa tehtävän palkkaryhmissä edellytettäviin taitoihin, kokemukseen, koulutukseen ja osaamiseen. Palkantarkistusten suuruus ja jakoperusteet ovat aina työnantajan päätettävissä.

Palkkaryhmien väliset erot perustuvat eroihin henkilöiden taidoissa, kokemuksissa, koulutuksessa ja osaamisessa. Työnantaja antaa henkilöstön edustajille tiedoksi vuosittain kulloinkin voimassa olevat palkkaryhmien määräytymisen periaatteet sekä edellisen vuoden aikana toteutuneiden Merit-korotusten määrät ja kohdentumisen.

Vaativuustasolla 1 on kaksi palkkaryhmää 1.1 ja 1.2. Kyseiset palkkaryhmät ovat kiinteitä, eivätkä ne ole Merit-tarkastelun piirissä.

Palkkaryhmä 1.1 on täsmätyökykyisen henkilön tehtävä. Henkilöillä on tyypillisesti työkyvyttömyyseläkepäätös.

Palkkaryhmä 1.2 on harjoittelijatehtävä, joka voi jatkua korkeintaan vuoden verran.

Vaativuustasolla 2 on kolme palkkaryhmää 2.1, 2.2 ja 2.3. Lisäksi nämä kolme palkkaryhmää on jaettu alueen mukaan A (muu Suomi) ja B (pääkaupunkiseutu).

Vaativuustasolla 3 on neljä palkkaryhmää 3.1, 3.2, 3.3. ja 3.4. Lisäksi nämä neljä palkkaryhmää on jaettu alueen mukaan A (muu Suomi) ja B (pääkaupunkiseutu).

Vaativuustasolla 4 on kolme palkkaryhmää 4.1, 4.2 ja 4.3. Lisäksi nämä kolme palkkaryhmää on jaettu alueen mukaan A (muu Suomi) ja B (pääkaupunkiseutu)

Erityistilanteita

Erityisvastuun päättyminen

Jos henkilön erityisvastuu päättyy, siirtyy hän erityisvastuuta edeltäneeseen vaativuustasoonsa ja palkkaryhmään, ellei hän ole hakeutunut rekrytoinnin kautta uuteen rooliin toisen vaativuustason tehtävässä.

Jos henkilö on ollut vain erityisvastuun sisältävässä vaativuustason 4 tehtävässä ja hänen erityisvastuunsa päättyy, siirretään hänet vaativuustasolle 3 vastaavaan palkkaryhmään kuin hänellä on ollut korkeamman vaativuuden tehtävässä.

Työkyvyn aleneminen

Henkilön tilapäinen työkyvyn alenemasta johtuva työn keventäminen ei vaikuta vaativuustasoon tai palkkaryhmään.

Palkan määräytyminen Alkoon palaavilla henkilöillä

Jos henkilön työsuhde on päättynyt ja hän palaa saman vaativuustason tehtävään vuoden sisällä työsuhteen päättymisestä, sijoitetaan henkilö samaan palkkaryhmään kuin aiemmin.

Jos henkilön työsuhde on päättynyt ja hän palaa saman vaativuustason tehtävään yli vuoden tauon jälkeen, arvioidaan henkilön palkkaryhmä samoin kuin uusilla henkilöillä.

Jos henkilön työsuhde on päättynyt ja hän palaa korkeamman vaativuustason myyjätehtävään, arvioidaan henkilön palkkaryhmä samoin kuin uusilla henkilöillä.

Jos henkilön työsuhde on päättynyt ja hän palaa matalamman vaativuustason tehtävään vuoden sisällä työsuhteen päättymisestä, on palkkaryhmä vastaava kuin korkeamman vaativuuden tehtävässä. Esimerkiksi VL 4.2 → VL 3.2.

Jos henkilön työsuhde on päättynyt ja hän palaa matalamman vaativuustason tehtävään yli vuoden tauon jälkeen, arvioidaan palkkaryhmä samoin kuin uusilla henkilöillä.

Palkkaryhmän aluetta koskeva vaihtoehto A tai B määräytyy kuitenkin aina sen mukaan, missä myymäläryhmä todellisuudessa sijaitsee myös Alkoon palaavilla henkilöillä.

Siirtymäsäännös:

Uusi palkkausjärjestelmä tulee voimaan 1.1.2025.

Pääsääntö

Jos henkilön voimassa oleva palkkaluokka on E, henkilö sijoitetaan uudessa palkkausjärjestelmässä vaativuustasoon 1.1

Jos henkilön voimassa oleva palkkaluokka on 1, henkilö sijoitetaan uudessa palkkausjärjestelmässä vaativuustasoon 2.2

Jos henkilön voimassa oleva palkkaluokka on 2, henkilö sijoitetaan uudessa palkkausjärjestelmässä vaativuustasoon 2.3

Jos henkilön voimassa oleva palkkaluokka on 3, henkilö sijoitetaan uudessa palkkausjärjestelmässä vaativuustasoon 3.1

Jos henkilön voimassa oleva palkkaluokka on 4, henkilö sijoitetaan uudessa palkkausjärjestelmässä vaativuustasoon 3.2

Jos henkilön voimassa oleva palkkaluokka on 5, henkilö sijoitetaan uudessa palkkausjärjestelmässä vaativuustasoon 3.3

Jos henkilön voimassa oleva palkkaluokka on 6, henkilö sijoitetaan uudessa palkkausjärjestelmässä vaativuustasoon 3.4

Jos henkilöllä on palkkausjärjestelmän erityisvastuu, henkilö sijoitetaan vaativuustasoon 4, palkkaryhmä määritetään samoilla periaatteilla kuin uutta henkilöä rekrytoidessa.

Vaativuustasoissa 2–4 uusi vaativuustaso jaotellaan A ja B palkkaryhmiin sen mukaan, onko kyse muusta Suomesta (A) vai pääkaupunkiseudusta (B).

T-palkkaluokka

Jos henkilön voimassa olevan osaamisarvioinnin mukainen palkkaluokka on T, henkilölle määritetään uudessa palkkausjärjestelmässä tavoitevaativuustaso ja palkkaryhmä (=tavoitepalkkaluokka) hänen osaamisen arviointinsa mukaan.

Tavoitepalkkaluokat

Jos henkilön voimassa olevan osaamisarvioinnin mukainen palkkaluokka on 1, tavoitepalkkaluokka on vaativuustaso 2.2

Jos henkilön voimassa olevan osaamisarvioinnin mukainen palkkaluokka on 2, tavoitepalkkaluokka on vaativuustaso 2.3

Jos henkilön voimassa olevan osaamisarvioinnin mukainen palkkaluokka on 3, tavoitepalkkaluokka on vaativuustaso 3.1

Jos henkilön voimassa olevan osaamisarvioinnin mukainen palkkaluokka on 4, tavoitepalkkaluokka on vaativuustaso 3.2.

Jos henkilön voimassa olevan osaamisarvioinnin mukainen palkkaluokka on 5, tavoitepalkkaluokka on vaativuustaso 3.3.

Jos henkilön voimassa olevan osaamisarvioinnin mukainen palkkaluokka on 6, tavoitepalkkaluokka on vaativuustaso 3.4.

Mikäli henkilöä ei olla arvioitu vuonna 2023 (esim. poissaolosta johtuen) vanhan osaamisarvioinnin mukaan, määritetään tavoitepalkkaluokka ensisijaisesti viimeisimmän osaamisen arvioinnin mukaan. Mikäli henkilöä ei ole arvioitu ollenkaan, määritetään henkilön tavoitepalkkaluokka sen mukaan, mitä aikaisempaa henkilökohtaista palkkaa alemman tasoista palkkaluokkaa lähinnä henkilön henkilökohtainen palkka on.

Tavoitepalkkaluokka ei voi olla vaativuustasolla 4, ellei henkilöllä ole erityisvastuuta.

Etäasiakaspalvelu

Jos etäasiakaspalvelussa työskentelevän palveluneuvojan voimassa olevan osaamisarvioinnin mukainen palkkaluokka on ollut 1-4, henkilö sijoitetaan uudessa palkkausjärjestelmässä vaativuustasoon 4.1, joka sisältää henkilölle mahdollisesti maksetun etäasiakaspalvelulisän.

Jos etäasiakaspalvelussa työskentelevän palveluneuvojan voimassa olevan osaamisarvioinnin mukainen palkkaluokka on ollut 5, henkilö sijoitetaan uudessa palkkausjärjestelmässä vaativuustasoon 4.2, joka sisältää henkilölle maksetun etäasiakaspalvelulisän.

Jos etäasiakaspalvelussa työskentelevän palveluneuvojan voimassa olevan osaamisarvioinnin mukainen palkkaluokka on ollut 6, henkilö sijoitetaan uudessa palkkausjärjestelmässä vaativuustasoon 4.3, joka sisältää henkilölle maksetun etäasiakaspalvelulisän.

Palkan muuntamisessa ja palveluneuvojan sijoittamisessa uuteen palkkausjärjestelmään on huomioitu aiemmin maksettu etäasiakaspalvelulisä, joka sisältyy taulukkopalkkaan ja etäasiakaspalvelulisä poistuu sijoittamisen myötä erillisenä lisänä.

Päättyvät mestariroolit

Aiemmat palvelu- tai valikoimamestarin erityisvastuut ovat päättymässä 31.1.2025. Jos henkilö valitaan erityisvastuurooliin myös 1.1.2025, sijoitetaan henkilö vaativuustasoon 4 siirtymäsäännösten pääsäännössä kuvatulla tavalla.

Jos henkilö ei hakeudu tai häntä ei valita erityisvastuurooliin 1.1.2025 lukien, päättyy erityisvastuu aiemmin sovitun mukaisesti 31.1.2025 ja henkilö pysyy vaativuustasossa 4 tammikuun 2025 ajan. Tämän jälkeen henkilö sijoitetaan 1.2.2025 lukien vaativuustasoon 2 tai 3 hänen aiemman palkkaluokkansa perusteella siirtymäsäännösten pääsäännössä kuvatulla tavalla.

Kasvupolku esihenkilöksi -ohjelma

Kasvupolku esihenkilöksi -ohjelmaan syksyllä 2024 valittavat henkilöt siirretään vaativuustasoon 4. Erityisvastuun katsotaan jatkuvan Kasvupolku esihenkilöksi -ohjelman ajan.

Ohjelman päättymisen jälkeen erityisvastuun jatkumisen edellytyksenä on vähintään 6 viikon palvelupäällikön lomasijaistus kalenterivuoden aikana. Sijaistuksista ei makseta erillistä korvausta, vaan sen katsotaan kuuluvan erityisvastuuseen. Jos lomasijaistuksia ei ole tullut 6 vko/vuosi, siirretään henkilö vaativuustasoon 3.

Mikäli henkilö on poissa sairauden, tapaturman tai perhevapaan vuoksi, pidennetään vuoden tarkastelujaksoa poissaolon keston verran. Tarkastelu tehdään vuoden kuluttua ohjelman päättymisestä ja siitä eteenpäin vuosittain.

Kehitysohjelman aiemmin käynyt henkilö sijoittuu siirtymävaiheessa vaativuustasoon 4. Heitä koskee 1.1.2025 lukien sama sijaistamisedellytys kuin Kasvupolku esihenkilöille -ohjelmaan valittuja. Mikäli 6 viikon sijaistamisedellytys ei täyty 1.1.2026 (tai mahdollisen poissaolojen jälkeen pidennetyn tarkastelujakson jälkeen), siirretään henkilö vaativuustasoon 3.

Poistetaan nykyinen 13 § ja muutetaan numerointi vanhasta 12 §:stä eteenpäin yhdellä pienemmäksi.

Nykyinen kirjaus:

”13 §
Työntekijästä tehdään kevennetty rekrytointiarviointi 5 kk työsuhteen alkamisen jälkeen. Määräys koskee yli kuudeksi kuukaudeksi solmittuja määräaikaisia ja toistaiseksi voimassa olevia työsuhteita. Arvioinnissa kartoitetaan ainoastaan, täyttääkö henkilö rekrytointitilanteissa positioiden osaamisvaatimukset. Rekrytointiarvioinnilla ei ole vaikutusta palkkaukseen, vaan arviointi on tarkoitettu rekrytointiprosessin apuvälineeksi. Arvioinnin suorittaa palvelupäällikkö, joka kertoo työntekijälle arvioinnin lopputuloksen.
Määräys tulee voimaan, kun järjestelmä sen mahdollistaa.”

Poistetaan nykyinen liite 1 ja korvataan se uudella liitteellä 1, joka oli neuvottelutuloksen liitteenä.

Helsingissä 16. päivänä huhtikuuta 2024

Palvelualojen työnantajat PALTA ry
Tuomas Aarto              Minna Ääri

Alkon Liikeväki ALV ry
Antti Turunen              Satu Lintonen